Architecten van het nieuwe Eilandplein
Leerlingen van het Candeacollege maakten voor een schoolopdracht nieuwe ontwerpen van het Eilandplein, die het projectteam weer mee kan nemen ter inspiratie in het echte ontwerp.
Rutger, lid van het projectteam en ambtenaar bij de gemeente Duiven mocht de maquettes en plannen bekijken: "Ik vind het erg leuk om scholieren uit te dagen om de architecten van het nieuwe Eilandplein te zijn. Ze komen soms met mooie oplossingen die voor ons nieuw en out-of-the-box zijn."
Leerlingen waren 'in de weer'
De Onderzoek & Ontwerpen-docenten Paul Steg en Bert Carpaij schreven over de opdracht:
"Misschien hebben jullie het gemerkt, de afgelopen weken 10 weken zijn leerlingen van de klassen leerjaar HV1A en HV1D in de weer geweest om plannen te maken voor een nieuw ingericht Eilandplein.
Ze hebben er foto’s gemaakt, stappen/meters geteld, met een duimstok rondgelopen en hier en daar mensen bevraagd.
Hiermee zijn de leerlingen in ons Technasiumgebouw (Saturnus 3) aan de slag gegaan.
Eerst een tekening gemaakt hoe het plein er nu uitziet, vervolgens op een zogenaamd moodboard een collage gemaakt van allerlei soorten pleinen. Hierbij schreven ze de plussen en de minnen.
Een toen volgde een ontwerp.
De leerlingen kregen informatie van Rutger Traag namens 1Stroom van de gemeente Duiven. Leerlingen moeten bij de inrichting rekening houden met klimaat adaptatie: Het wordt kortstondig natter, langer droog en heet. Verder wat tips betreffende een plantsoen, speelveldje, fontein (ja/nee), loop- en fietspaden. Het waren tips; de leerlingen zijn er zelf op los gegaan. Daarvoor hebben ze ook informatie ingewonnen bij voorbijgangers en de wijkagent Ferry Westdijk.
De presentatieavond
Uiteindelijk was dinsdag 14 november de presentatieavond. Leerlingen vertelde en showden een maquette met hun ideeën voor hun ouders. Na de musical uit groep 8 zagen de ouders hun kinderen voor het eerst op de nieuwe school in een heel andere -serieuzere- rol. Het was de afsluiting van een eerste O&O opdracht: “Onderzoek en ontwerpen” een schoolvak wat bij ons Candea-technasium hoort. Het was een mooie avond en tevens een inspiratie dit project met de twee andere klassen te doen. Aandachtspunt voor ons docenten is dat leerlingen wat gerichter bewoners, winkeliers en winkelend publiek gaan bevragen.
We zijn benieuwd en wie weet komen jullie ze strakjes tegen!"